lördag 12 juli 2014

Presentation

Hej alla glada människor!  Jag har här velat visa lite smakprov från mina samlingar av scratchbyggda modeller skala 1:40 av last- och arbetsfordon, maskiner etc från tiden 1930-75, 3 rum knökade fulla golv till tak. 

 

Totalt 2750 modeller som får betraktas som 3-dimensionella frihandsteckningar efter verkliga existerande förebilder, en unik konstform som inte har många utövare i Sverige, inte i Europa ,inte i världen. 

I hela mitt liv har jag brunnit för detta, forskat ,dokumenterat förmedlat historien i min egen bildform. Ett unikt historiskt dokument från en mycket expansiv blomstrande period inom bygg- och transportindustri.


Använda material är bl.a. papp från t.ex tårt-, sko- & pizzakartonger, wellpapp, ståltråd av olika grovlek, cellouid, aliminium & mässingsrör, plast-,trä- & metalldelar etc.

Varje material har sina möjligheter och svårigheter, det har krävt sin tribut, har värk & kramp i händer och axlar m.m, vilket tvingat mej att låta flitens lampa slockna för gott. 


Jantelagen slår hårt mot oss nyskapare inom konsten, vi som gör det ingen gjort förut, vi som vågar det ingen tidigare vågat. Men det är nyskapandet som för kulturen framåt nu som i alla tider.

Jag har alltid gått min egen väg inom bildkonsten, gått stigar ingen gått förut,  pionjärer, visionärer och  avantgardister inom kulturen har aldrig haft det lätt.

 

Men jag tackar min kära Mor Signe, min älskade hustru Belen och övriga vänner som trott på mej och stöttat mej på min livsväg, när min kamp tycktes så bitter och meningslös.


Utöver det rena modellbygget har jag gjort register och katalog över alla modeller med ett 30-tal pärmar fulla av 10000-tals teckningar av modellerna, detaljer, porträtt av förare &,  övrig personal, måttskisser, lyft- & axeltrycksdiagram etc samt redovisning av förebilder i ett referensbibliotek med böcker, broschyrer, originalritningar etc hyllkilometer, dessutom har jag skrivit lite poesi i perioder dessemellan.


Vänligen

Lars Hoberg

4 kommentarer:

  1. Lasse min vän, du är verkligen en inspirationskälla och framförallt en förebild för mig som byggare och dom får gärna kalla mig dieseldåre, lastbilskramare för fanns inte vi så skulle världen bli så mycket tråkigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack för dom berömmande orden,det värmer i ett gammalt gistet konstnärshjärta! Det behövs lite färgklickar i allt det grå omkring oss. All bli kallad original är en hederstitel, vem fan vill vara en kopia?

      Radera
  2. Fantastiska modeller och vilket jobb, hur har man ork?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste älska det man gör och brinna för sitt skapande som alla konstnärer En konstnärs livsuppgift är främst att fånga ögonblicket i vardagen och vidare befordra detta till människor som kanske ännu inte är födda och hjjälpa dem att
      inte glömma hur de nått dit där de är, hur världen och samhället har formats genom tidsåldrarna

      Radera